Tytuł pozycji:
Analysis of the Impact of Selected Design Changes on the Cogging Torque of a Commutator Motor with Permanent Magnets
The paper presents an analysis of the impact of selected changes in the construction of a motor with a commutator and permanent magnets in the stator on the value of the cogging torque. The influence of the number of grooves, the arrangement of the magnets, the width of the air gap and the direction of magnetization were examined. Calculations were made on the basis of prepared field models in the FEMM 4.2 program. For the analyzed cases, the distribution of magnetic induction, the distribution of flux lines and the distribution of induction in the gap were determined.
W pracy przedstawiono analizę wpływu wybranych zmian w konstrukcji silnika z komutatorem oraz magnesami trwałymi w stojanie na wartość momentu zaczepowego. Zbadano wpływ liczby żłobków, ułożenia magnesów, grubości szczeliny powietrznej oraz kierunku magnesowania. Obliczenia przeprowadzono w oparciu o przygotowane modele polowe w programie FEMM 4.2. Dla analizowanych przypadków wyznaczono rozkład indukcji magnetycznej w przekroju poprzecznym silnika, rozkład linii strumienia oraz obwodowe rozkłady składowej normalnej indukcji w szczelinie powietrznej.
The work was financed from The Swietokrzyska University of Technology's own resorces.