Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Hardness identification of rock based on multi-sensor information fusion during the process of roadway tunnelling

Tytuł:
Hardness identification of rock based on multi-sensor information fusion during the process of roadway tunnelling
Autorzy:
Wang, H.
Lu, S.
Huang, M.
Zhao, X.
Data publikacji:
2020
Słowa kluczowe:
rock hardness identification
membership function
information fusion
Dempster-Shafer
identyfikacja twardości skały
członkostwo
fuzja informacji
teoria Dempstera-Shafera
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
In this paper, a new dynamic model was proposed for identifying the rock hardness during the process of roadway tunnelling, thereby regulating the speed of the driving motor and the torque of the cutting head. The presented identification model establishes a multi-information feature database containing vibration signals in the y-axis, acoustic emission signals, cutting current signals, and temperature signals. Subsequently, we obtain the membership functions (MFs) of the given multiple signals with the amount of feature samples according to the principle of minimum fuzzy entropy. Furthermore, a rock hardness identification model was established based on multi-sensor information fusion and Dempster-Shafer (D-S) evidence theory. To prove the accuracy of the proposed model, an identification experiment was carried out through the cutting of a poured mixed rock specimen with five grades of hardness. As a result, the proposed identification model recognizes the rock hardness accurately for fifteen sampling points, which indicates the significance of the method with regard to the dynamic identification of rock hardness during the process of roadway tunnelling, and further provides data support for adjusting the speed of the cutting head adaptively, thereby achieving high efficiency tunnelling.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies