Tytuł pozycji:
Projekt i technologia budowy nowego mostu przez rzekę Bóbr w ciągu drogi krajowej nr 32
Nasuwanie podłużne jest jedną z podstawowych metod realizacji wieloprzęsłowych mostów betonowych. Nieco rzadziej bywa wykorzystywane w budowie obiektów stalowych. W artykule opisano projekt drogowego mostu zespolonego belkowo-kratownicowego, o długości niemal 200 m, wzniesionego przy użyciu tej właśnie technologii. Zwrócono uwagę na uwarunkowania związane z koniecznością dostosowania metody budowy do ukształtowania konstrukcji. Nowy obiekt, spinający brzegi rzeki Bóbr, z uwagi na lekką horyzontalną sylwetkę ażurowych przęseł kratownicowych wydaje się harmonijnie wpisywać w otaczający niezurbanizowany krajobraz.
Longitudinal launching is one of the basic methods of constructing multi-span concrete bridges. It is used less frequently in the case of steel structures. The paper describes the design of an almost 200 m long composite beam-truss road bridge, built using this particular technology. Attention is drawn to the conditions related to adapting the construction method to the structural configuration of the bridge. The new structure connecting the banks of the Bóbr river, due to the horizontal and transparent silhouette of the truss spans, seems to fit harmoniously into the surrounding non-urbanized landscape.