Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ drogowych nawierzchni betonowych na bezpieczeństwo i zużycie energii w tunelach

Tytuł:
Wpływ drogowych nawierzchni betonowych na bezpieczeństwo i zużycie energii w tunelach
Autorzy:
Krispel, S.
Peyerl, M.
Maier, G.
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
droga betonowa
nawierzchnia
bezpieczeństwo w tunelach
oszczędność energii
oświetlenie
jasność
concrete road
pavement
safety in tunnels
energy saving
illumination
brightness
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W przeprowadzonych badaniach zastosowano różne modelowe rozwiązania oświetlenia tunelu oraz je oceniono. Oszacowano, że korzystny wpływ drogowej nawierzchni betonowej na fotometryczną charakterystykę tunelu ma podstawowe znaczenie. Betonowa nawierzchnia zapewnia odpowiednie oświetlenie drogi przy znacznie mniejszej wydajności lamp, niezależnie od ich rodzaju. Równocześnie moc lamp może być zmniejszona o dwie trzecie w porównaniu z nawierzchnią asfaltową. Natomiast wpływ dodatku tlenku tytanu do betonu nie ma znaczenia. Ogólnie, obecność pieszych na drodze może być dostrzeżona znacznie wcześniej i wyraźniej w związku z większą jasnością luminancją i odbiciem światła nawierzchni betonowej. Beton ma większą zdolność odbicia światła, co przyczynia się do lepszego pośredniego oświetlenia strefy ruchu.
In the course of the research project a variety of different lighting situations were simulated and subsequently evaluated. The positive impact of a concrete road on the photometric characteristics of a tunnel can be assessed as substantial. In order to guarantee the necessary luminance on the road, concrete roads require significantly lower lamp performance independent from the lamp type. At the same time, the lamp power can theoretically be decreased by two thirds compared to asphalt roads. The influence on the necessary lamp wattage between common concrete pavements and concrete pavements, that have been supplemented with titanium oxide, is negligible. In general, objects, such as a pedestrian for example, can be detected significantly earlier and better due to increased brightness and the better reflectivity of the concrete. The concrete reflects a higher proportion of the light and therefore ensures a better indirect lighting of the traffic area.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies