Tytuł pozycji:
PGNiG stawia na CNG jako sposób dywersyfikacji dostaw i zwiększenia zużycia gazu
Według PGNiG priorytetowym projektem w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu do Polski jest import surowca w formie sprężonej (CNG) statkami z Norwegii. Szacunkowe koszty projektu mogą sięgnąć od 150 do 300 mln USD, a dostawy mogłyby rozpocząć się w 2007 lub 2008 roku. Na początku PGNiG zamierza sprowadzać w tej postaci miliard m3 gazu rocznie, by z czasem zwiększyć dostawy do nawet trzech miliardów. CNG to jednak nie tylko sposób na sprowadzanie gazu do Polski. To również jedno z najpopularniejszych paliw alternatywnych wobec produktów naftowych, którego udział w rynku paliw płynnych Unii Europejskiej może zdaniem Komisji Europejskiej sięgnąć 10% w 2020 roku. Również PGNiG zamierza zainwestować w rozwój infrastruktury niezbędnej do popularyzacji CNG jako paliwa samochodowego. Jak pokazują doświadczenia zagraniczne jest to zadanie ambitne i wymagające wsparcia ze strony państwa. Czy państwowe PGNiG zdoła taką pomoc uzyskać?