Tytuł pozycji:
Kalibracja modelu ruchu w programie Vissim dla przypadku dużego zatłoczenia ruchem drogowym
Z fenomenem dwóch przepustowości PQF i QDF nierozerwalnie jest związany z występowanie bardzo dużych stanów zatłoczenia ruchem drogowym. Wartości PQF i QDF występują jest w czasie aktywacji i dezaktywacji lokalnego ograniczenia przepustowości (LOP), potocznie nazywanego "wąskim gardłem”. Badania prowadzone w Polsce potwierdziły występowanie tego fenomenu również na drogach w naszym kraju. Z uwagi na to, że LOP mają decydujący wpływ na warunki ruchu występujące w godzinach szczytu powinny być one uwzględniane w wykonywanych analizach ruchu dla projektów modernizacji i budowy infrastruktury drogowej. W referacie przedstawiono wyniki kalibracji parametrów modelu jazdy za liderem w mikrosymulacyjnym modelu ruchu w programie Vissim, w którym odwzorowano fenomen występowania dwóch przepustowości. Do budowy modelu ruchu wykorzystano zbadany przypadek aktywacji i dezaktywacji LOP wraz z występującym fenomenem dwóch przepustowości na odcinku przeplatania na przejściu z dwóch pasów ruchu w jeden przed wjazdem na most Grota Roweckiego w Warszawie.
Two-capacity phenomenon is strongly and inextricably linked to the existence of very large traffic congestion. It can be measured when freeway bottlenecks are active. PDF and QDF values occur during bottleneck activation and deactivation processes. Traffic surveys carried out in Poland confirmed the existence of this phenomenon also on the Polish roads. Bottlenecks have a decisive impact on traffic conditions occurring during peak hours. Thus they should be included in the traffic analysis performed for infrastructure projects. The paper presents results of car following model parameters calibration in Vissim. For the research micrsimulation model was developed based on the studied bottleneck example including activation and deactivation process. It included two-capacity phenomenon measured on one transition section on the Groweckiego bridge in Warsaw.