Tytuł pozycji:
Twin turbocharging system of medium displacement spark ignition engine
The object of the experimental tests was an engine with modified intake end exhaust manifolds. The intake and exhaust manifold modification including only implementation of turbochargers and sensors was done for experimental purposes. The application of two turbochargers system as modification of naturally aspirated spark ignition engine allows to improve torque flexibility rate. There is a possibility to apply the charging system with two turbochargers, with boost pressure control system, in already existing, naturally aspirated engine without decreasing compression ratio and modifying engine’s control system. The application of changeable characteristics of the waste gate valve allows to improv parameters of engine performance in wide range of engine’s rotation speed.
Obiektem badań był silnik ze zmodyfikowanymi układami dolotowym i wylotowym. Modyfikacja układów dolotowego i wylotowego polegała na dostosowaniu ich do zamontowania turbosprężarek oraz czujników pomiarowych. Zastosowanie systemu doładowania dwiema turbosprężarkami pozwoliło na zwiększenie elastyczności momentu obrotowego. Zadowalające rezultaty uzyskano po zamontowaniu układu z dwiema sprężarkami z układem sterowania ciśnieniem doładowania w silniku wolnossącym, bez zmiany stopnia sprężania i modyfikacji układu sterowania. Zastosowano zespół zaworów obejściowych o zmiennej charakterystyce co pozwoliło na poprawę parametrów pracy silnika w szerokim zakresie prędkości obrotowych.