Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Modelowo - wsparte badania elektrochemicznych magazynów energii

Tytuł:
Modelowo - wsparte badania elektrochemicznych magazynów energii
Autorzy:
Chmielewski, A.
Szulim, P.
Gontarz, S.
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
akumulator
VRLA
badania stanowiskowe
model symulacyjny
walidacja wyników badań
VRLA battery
tests bench research
simulation model
test results validation
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pierwszej części pracy zaprezentowano badania eksperymentalne akumulatorów żelowych VRLA (ang. Valve Regulated Lead Acid). Badania przeprowadzono w cyklu statycznym (stały prąd obciążeniowy) oraz w cyklu dyna-micznym (impulsowy prąd obciążeniowy). Przedstawiono także towarzyszący pracy baterii wzrost temperatury na jej zaci-skach oraz na obudowie. Zaprezentowano także wpływ różnych wartości prądu rozładowania na przyrost temperatury oraz zmiany napięcia na zaciskach akumulatora. Przedstawiono również badania wpływu zmiany temperatury otoczenia na zmianę pojemności akumulatora. Badania zmian temperatury otoczenia przeprowadzono w komorze klimatycznej. W drugiej części pracy przedstawiono zależności analityczne, które posłużyły do budowy modelu symulacyjnego w środowisku Matlab&Simulink. Uzyskane z modelu wyniki zwalidowano z wynikami eksperymentalnymi. Wyniki uzyskane z walidacji modelu można uznać za zadowalające, błąd względny nie przekroczył 0,8%.
In the first part of this work, experimental research on the VRLA batteries (Valve-Regulated Lead-Acid batteries) or gel cells has been shown. The tests were conducted in the static cycle (constant load current) and in the dynamic cycle (impulse load current). Temperature increase on the battery terminals and housing, accompanying battery work, has also been indicated. Moreover, the paper presents the influence of various values of discharge current on the temperature increase and voltage changes on the battery terminals. The research on the influence of ambient temperature change on the battery capacity change has been presented, too. The tests of ambient temperature change were conducted in the climate chamber. In the subsequent part of the paper, the analytical relationships have been shown, serving the purpose of building the simulation model in the Matlab&Simulink environment. The results obtained from the model were validated against the experimental results. The results obtained from the model validation can be seen as satisfactory, the relative error did not exceed 0.8%.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies