Tytuł pozycji:
Sygnalizacja kabinowa w automatycznym sterowaniu ruchem pojazdów szynowych
Warunkiem bezpiecznego funkcjonowania transportu kolejowego jest posiadanie rozwiniętego technologicznie systemu sterowania i kontroli jazdy pociągów. Istotnego znaczenia nabierają wtedy urządzenia przekazywania informacji w relacji tor - pojazd. Problemem może okazać się fakt, że ze wzrostem prędkości pociągów (powyżej 160 km/h) bezpieczeństwo ruchu nie może być oparte jedynie na obserwacji przez maszynistę sygnalizatorów przytorowych i jego reakcji na ich wskazania. Konieczne jest wtedy zastosowanie urządzeń sygnalizacji kabinowej. Docierające do kabiny maszynisty informacje zawierają ważne instrukcje dotyczące dalszej jazdy, np. dopuszczalnej prędkości, aktualnej sytuacji ruchowej na kolejnych odstępach blokowych, a niekiedy także dane o profilu linii kolejowej. W artykule scharakteryzowano podstawowe systemy sygnalizacji kabinowej stosowane w EuropieWarunkiem bezpiecznego funkcjonowania transportu kolejowego jest posiadanie rozwiniętego technologicznie systemu sterowania i kontroli jazdy pociągów. Istotnego znaczenia nabierają wtedy urządzenia przekazywania informacji w relacji tor - pojazd. Problemem może okazać się fakt, że ze wzrostem prędkości pociągów (powyżej 160 km/h) bezpieczeństwo ruchu nie może być oparte jedynie na obserwacji przez maszynistę sygnalizatorów przytorowych i jego reakcji na ich wskazania. Konieczne jest wtedy zastosowanie urządzeń sygnalizacji kabinowej. Docierające do kabiny maszynisty informacje zawierają ważne instrukcje dotyczące dalszej jazdy, np. dopuszczalnej prędkości, aktualnej sytuacji ruchowej na kolejnych odstępach blokowych, a niekiedy także dane o profilu linii kolejowej. W artykule scharakteryzowano podstawowe systemy sygnalizacji kabinowej stosowane w Europie.