Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Węzły do zjazdu na linach alpinistycznych pojedynczych i podwójnych – przykłady ich otrzymywania i zastosowania w technikach linowych

Tytuł:
Węzły do zjazdu na linach alpinistycznych pojedynczych i podwójnych – przykłady ich otrzymywania i zastosowania w technikach linowych
Autorzy:
Paleczek, Witold
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
węzły zjazdowe
techniki linowe
alpinizm
liny pojedyncze
liny podwójne
półwyblinka
podwójna półwyblinka
węzeł sercowy
karabinek wspinaczkowy
karabinek HMS
abseiling knots
rope techniques
mountaineering
single ropes
double ropes
HMS hitch
double HMS hitch
heart knot
HMS climbing carabiner
carabiner HMS
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedstawiono sześć węzłów wraz ze sposobami ich utworzenia. Przeznaczone są one głównie do transportu obciążenia w pionie oraz do asekuracji na linach alpinistycznych. Omówiono trzy odmiany węzła „półwyblinka”, dwie odmiany węzła „podwójna półwyblinka” oraz węzeł „sercowy”. Węzły te mają zastosowanie odpowiednio na linach pojedynczych oraz na dwóch linach równoległych. Podano różnice w budowie lin alpinistycznych w podziale na linę „statyczną” i „dynamiczną”. Zwrócono uwagę na szczegółową budowę karabinka wspinaczkowego z zamkiem zakręcanym. W nomenklaturze technik linowych przedmiotowe węzły są zaliczane do węzłów odpowiednio: „dynamicznych”, „zjazdowych”, „asekuracyjnych” i wykazują szczególną przydatność w alpinizmie, gdzie współpracują bezpośrednio z karabinkami wspinaczkowymi, zwłaszcza klasy „HMS”. Topologię zaprojektowanego węzła do transportu i asekuracji w technice z zastosowaniem dwóch lin równoległych, o nazwie węzeł „sercowy”, uzupełniono odnośnymi zależnościami matematycznymi. Podano wady i zalety omawianych węzłów.
Six knots are presented along with how to create them. They are intended mainly for transporting loads vertically and for belaying on mountaineering ropes. Three varieties of the „HMS hitch” knot, two varieties of the „double HMS hitch” knot and a „heart” knot are discussed. These knots are used on single ropes and on two parallel ropes, respectively. Differences in the construction of mountaineering ropes are given, divided into „static” and „dynamic”. Attention was paid to the detailed construction of the climbing carabiner with a screw lock. In the nomenclature of rope techniques, the knots in question are classified as „dynamic”, „rappelling”, and „belaying” knots, respectively. They are particularly useful in mountaineering, where they work directly with climbing carabiners, especially the „HMS” class. The topology of the designed transport and belaying node using the technique of two parallel ropes, called the „heart” node, was supplemented with relevant mathematical relationships. The advantages and disadvantages nodes discussed are given.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies