Tytuł pozycji:
Organizacja zarządzania przepływem ruchu lotniczego w europejskiej przestrzeni powietrznej
Lotnictwo jest tą dziedziną transportu, która w ostatnich latach rozwija się najbardziej dynamicznie. Wpływ na to ma zarówno rozwój techniki jak i postęp cywilizacyjny. Ludzie chcą się przemieszczać szybciej, wygodniej, bezpieczniej, taniej. Jednakże, wraz ze wzrostem ilości operacji lotniczych wzrasta zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego, do którego w żadnym wypadku nie można dopuścić. Stąd też Państwa i organizacje lotnicze podejmują szereg działań instytucjonalnych i proceduralnych, mających na celu wypracowanie takich rozwiązań, które pozwolą na niczym nieskrępowany wzrost ruchu lotniczego, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Można uznać, że na bezpieczeństwo operacji lotniczych wpływ mają cztery grupy czynników, do których można zaliczyć: technikę, czynniki organizacyjno-proceduralne, czynnik ludzki i siły natury (warunki meteorologiczne i klimatyczne). Na siły natury człowiek nie ma wpływu, natomiast pozostałe czynniki możemy modyfikować, zmieniać, kształtować - dostosowywać do potrzeb i zadań współczesnego lotnictwa. Celem autora jest przedstawienie w artykule jednego z elementów zarządzania ruchem lotniczym (ATM-Air Trajfic Management) i jego roli w systemie bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Niniejszy artykuł jest wprowadzeniem w problematykę zarządzania strumieniami statków powietrznych w ramach strategii „gate-to-gate”.