Tytuł pozycji:
Ocena emisyjności zasilania pojazdu elektrycznego w aspekcie odnawialnych źródeł energii
Celem pracy jest analiza struktury energetycznej z wyszczególnieniem odnawialnych źródeł energii w aspekcie ich eksploatacji. Zestawiono udział poszczególnych gałęzi energetyki produkujących "zieloną” energię w Polsce wraz z omówieniem niedogodności związanych z eksploatowaniem takich systemów. Omówiono również perspektywy budowy nowych obiektów elektrociepłowniczych zasilanych biomasą. Na tej podstawie została przeprowadzona analiza porównawcza w aspekcie emisji dwutlenku węgla dla auta elektrycznego zasilanego z elektrociepłowni spalającej słomę oraz pojazdów posiadających jednostkę spalinową. Badania jednoznacznie wykazały, iż pomimo występującego procesu spalania słomy wartość emisji dwutlenku węgla jest znacząco niższa niż w przypadku konwencjonalnego pojazdu, co w znaczącym stopniu pozytywnie oddziałuje na środowisko naturalne.
The aim of the work is to analyze the energy structure with the specification of renewable energy sources in terms of its exploitation. The share of all branches of the power industry producing "green" energy in Poland was summarized, along with a discussion of the inconveniences related to the use of such systems, which result from external factors. The prospects for the construction of new biomass-fired CHP plants were also discussed. On this basis, a comparative analysis was carried out in terms of carbon dioxide emissions for an electric car powered by a straw-fired CHP plant and vehicles with a combustion unit. The research clearly showed that despite the straw burning process, the value of carbon dioxide emissions is significantly lower than in the case of a conventional vehicle. Contributing significantly to the positive impact on the natural environment.