Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wyłączenie prawa do ograniczenia wysokości odszkodowania za szkody w prawie przewozowym

Tytuł:
Wyłączenie prawa do ograniczenia wysokości odszkodowania za szkody w prawie przewozowym
Autorzy:
Ambrożuk, D.
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
Prawo przewozowe
odszkodowanie
odpowiedzialność przewoźnika
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
[...]Podstawową kwestią jest określenie form winy, które powodują zniesienie ograniczeń. Różnice dotyczą także występowania innych niż zawinione w sposób kwalifi kowany zdarzeń powodujących zniesienie ograniczeń, zakresu znoszonych ograniczeń oraz tego, czy wina kwalifi kowana musi być winą własną przewoźnika, czy także jego pracowników, podwładnych i innych osób, którymi się posługuje przy wykonywaniu przewozu. Jeśli chodzi o formy winy powodujące powrót do zasady pełnego odszkodowania, w legislacji międzynarodowej na dobre zwyciężyła idea winy niewybaczalnej. Znajduje ona wyraz praktycznie we wszystkich ostatnio przyjętych konwencjach (z wyjątkiem CMR, który pozostawił kwestię otwartą, odsyłając do prawa wewnętrznego), a także w prawie wewnętrznym, w art. 167 § 4 k.m. i zawartym w Prawie lotniczym odesłaniu do stosownych konwencji międzynarodowych. Na gruncie Prawa przewozowego i kodeksu cywilnego wciąż obowiązuje formuła rażącego niedbalstwa, którą z uwagi na wieloletnią tradycję trudno będzie zastąpić koncepcją winy niewybaczalnej, choć przemawia za tym wiele argumentów. Ramy niniejszego artykułu nie pozwalają jednak na ich przedstawienie.[...]
Gemäß Art. 65 (1) dem polnischen Gesetz aus 15.11.1984 – Beförderungsrechts, haftet der Frachtführer für den Verlust, der Schwund oder für eine Beschädigung der Sendung (des Gutes) zwischen den Zeitpunkt der Übernahme der Sendung (des Gutes) und seiner Ablieferung eintritt, sowie für Überschreitungen der Lieferfrist. Unter dem Vorbehalt Art. 65 (2 und 3) Beförderungsrechts, wenn der Frachtführer von dieser Haftung befreit ist, nach Art. 80 (1) der Höhe der Entschädigung für den Verlust oder für den Schwund und nach Art. 81 (1 und 2) der Höhe der Entschädigung für eine Beschädigung der Sendung ist begrenzt. Wenn aber die Schade durch Vorsatz oder grobe Fahrlässigkeit des Beförderungsunternehmers entstanden ist, der Frachtführer auf diese Begrenzung sich nicht berufen kann. Im Artikel überschreibt die Autorin dieses Problem nicht nur auf dem Beispiel polnische Beförderungsgesetz aber zeigt auch, wie es in verschiedenen internationalen Transportrechtszweige (z.B. im CMR, RU/CIM usw.) aussieht.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies