Tytuł pozycji:
Modelowanie liczby pojazdów generowanych przez duże centra handlowe
Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe generują ruch drogowy wpływający w sposób istotny na stopień wykorzystania zdolności przepustowej przylegającego układu ulic. W przypadku dużych centrów handlowych, o powierzchni handlowej przekraczającej 30 000 m2, wielkość spodziewanego ruchu może powodować utrudnienia komunikacyjne w dużym obszarze, a nie tylko w bezpośrednim sąsiedztwie. Funkcjonujące obiekty handlowe stanowią doskonały poligon badawczy i umożliwiają poszukiwanie zależności wiążącej liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z ich parkingów ze zmiennymi charakteryzującymi centra handlowe. W artykule zostały przedstawione częściowe wyniki badań prowadzone w pięciu obiektach handlowych. Badania dotyczyły m.in. pomiarów natężenia ruchu wjazdowego i wyjazdowego z tych obiektów. Zasadniczym elementem badań było znalezienie formuł matematycznych wiążących liczbę pojazdów wyjeżdżających z obiektu z przyjętymi zmiennymi charakteryzującymi te obiekty, tj. powierzchniami: całkowitą i handlową, wielkością parkingu czy liczbą lokali handlowych. Uzyskane zależności mogą znaleźć zastosowanie w pracach projektowych nad nowymi obiektami tego typu.
Large commercial shopping malls generate traffic which significantly affects the capacity of the adjacent streets. In the case of large shopping centers, with a sales area exceeding 30 000 m2, the magnitude of the expected traffic can cause traffic problems in a large area, not just in the close vicinity. Functioning of shopping malls state the perfect research field and let to search variables characterizing shopping centers, according to the number of vehicles entering and leaving the parking lots. As a part of this paper it will be presented partial results of research conducted in five commercial buildings. Research are related to traffic measurements of an entry and exit of these objects. An essential element of the research was to find a mathematical formula involving the number of vehicles leaving the shopping mall with assumed variables characterizing objects, such as total or commercial area, parking lot size and number of shops. The final formulas can be used in the design process of new objects of this type.