Tytuł pozycji:
Analysis of chosen logit models to predict the behaviour of personal vehicles' drivers with reference to car parks choice
The number of vehicles, especially passenger ones, increasing systematically for many years causes problems relating to finding a free parking place, illegal parking as well as traffic congestion in large city centres. One can also notice a great demand on car parks in some areas, and smaller demand in other places with similar parking conditions at the same time. The effect of bigger popularity of particular places is crowd and parking in places where it is forbidden. Defining the causes of this phenomenon became the reason for qualitative investigation reffering to car park choice preferences. Investigations which had been made were used afterwards to construct logit models. Those models make it possible to predict vehicles users' behaviour in the range of parking places choice depending on their location as well as users' chosen features. The results of investigation can be used by designers of car parks, town-planners, investors as well as people who deal with traffic engineering and area planning and who work in offices.
Wzrastająca systematycznie od wielu lat liczba pojazdów, szczególnie osobowych, powoduje duże problemy, dotyczące znalezienia wolnego miejsca parkingowego, nielegalnego parkowania oraz kongestii ruchu w centrach dużych miast. Zauważyć również można bardzo duży popyt na parkingi lub parkowanie przykrawężnikowe w pewnych obszarach, przy jednoczesnym mniejszym popycie w innych miejscach, niejednokrotnie stwarzających podobne warunki do parkowania. Efektem większej popularności określonych miejsc jest większe zatłoczenie oraz parkowanie w miejscach niedozwolonych. Określenie przyczyn tego zjawiska stało się powodem wykonania badań jakościowych dotyczących preferencji wyboru parkingów przez ich użytkowników. Przeprowadzone badania posłużyły następnie do zbudowania modeli logitowych. Modele te pozwalają na predykcję zachowań użytkowników pojazdów, w zakresie wyboru miejsc parkingowych, w zależności od ich położenia oraz wybranych cech użytkowników. Znajomość wyników badań może być wykorzystywana przez projektantów parkingów, urbanistów, inwestorów i osób zajmujących się inżynierią ruchu i zagospodarowaniem terenu, które pracują w urzędach.