Tytuł pozycji:
Wyznaczanie parametrów technicznych szynoprzewodów przez wielokrotną analizę i optymalizację wymiarów
Artykuł przedstawia analizę obliczeniową i algorytm optymalizacji konstrukcji torów prądowych szynoprzewodów wraz z przedstawieniem idei kolejnych przybliżeń wyznaczania parametrów szyn. Uwzględniono zjawiska naskórkowości i zbliżenia. W pierwszym przybliżeniu określa się obciążalność szynoprzewodu, która jest brana pod uwagę jako parametr drugiego przybliżenia. Drugie przybliżenie określa stopień zmniejszenia kosztów wykonania szynoprzewodu ze względu na masę konstrukcji. Artykuł przedstawia aplikację obliczeniową, wykonaną w środowisku obliczeniowym MATLAB oraz jej rozwinięcie – w postaci uwzględnienia dodatkowych informacji zawartych w nowszych publikacjach dotyczących tematu oraz interpolacji specyficznych współczynników. Rozpatrzone zostały dwa skrajne przypadki konstrukcji szynoprzewodów oraz przedstawione wyniki obliczeń dla tych przypadków.
The paper presents the calculating analysis and the optimization algorithm of the construction of current carrying paths of busbars. It also introduces the idea of further busbars parameter approximation. The skin and proximity effects were considered. In the first approximation the ampacity is determined which is taken into account as the parameter of the second approximation. The second approximation determines the degree of reducing the costs of busbars realization due to the construction mass. The paper describes the application prepared in MATLAB environment and its development - in the form of considering additional information included in more recent publications concerning this topic and the interpolation of specific coefficients. Two extreme cases of busbars construction were examined and the results of the calculation for these cases were introduced.