Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Study of lubricate oil properties with engine runtime based on fluorescence spectroscopy

Tytuł:
Study of lubricate oil properties with engine runtime based on fluorescence spectroscopy
Autorzy:
Baszanowska, E.
Otremba, Z.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
fluorescence
excitation-emission spectrum
lubricate oil
ship engine
fluorescencja
widma totalne
olej smarny
silnik okrętowy
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The efficiency of both land and marine transport strongly depends on the engine operation. It is well known that the efficiency of motor operation depends particularly on the kind of oil and oil working time in ship engine. Lubricating oil deteriorate its features with time of exploitation in the combustion engine. In consequence it leads to that the productivity in engine labour decreases. Therefore there is a need to track of oil features as an indicators of oil quality based on all possible measurement method. The work presents the possibility to monitor of oil quality used in ship engine based on fluorescence of oil. For tests lubricating oil Titan Truck Plus 15W40 in forms for different oil working time in ship engine for specified concentration of oil, were used. To measure the total fluorescence spectra (EEMs) of oil samples spectrofluorometer HITACH F-7000 was applied. In this paper we discuss the shape of EEM spectra and the typical fluorescence peaks for this kind of oil depending on working hours in ship engine.
Na jakość transportu zarówno drogowego jak i morskiego istotny wpływ ma praca silnika. Jak wiadomo, efektywność pracy silnika związana jest z rodzajem użytego oleju jak i czasem zużycia oleju jakiemu poddawany jest on w pracującym silniku. Właściwości użytkowe oleju ulegają pogorszeniu z czasem użytkowania w silniku, co istotnie wpływa na pracę układu napędowego. Dlatego też istnieje konieczność wykorzystywania wszelkiego rodzaju metod badawczych pozwalających śledzić jakość oleju. W artykule przedyskutowano możliwość śledzenia jakości oleju w oparciu o metodę fluorescencji wykorzystując właściwości fluorescencyjne olejów. Do badań użyto olej smarny Titan Truck Plus 15W40 w formie oryginalnej oraz kilku formach przepracowanych w silniku okrętowym odpowiednio długi czas. Badania przeprowadzono dla określonego stężenia oleju rozcieńczonego w n-hexanie dla rozpatrywanych czterech form oleju. Do wyznaczania widm zupełnych (EEMs) oleju w obu formach użyty został spektrofluorymetr HITACH F-7000. W oparciu o zmierzone widma zupełne oleju przedyskutowano ich kształt z czasem zużycia oleju w silniku okrętowym. W oparciu o procedurę normalizacji wyznaczonych widm totalnych oleju dyskutowane jest również występowanie charakterystycznych maksimów fluorescencji dla poszczególnych form oleju z czasem jego pracy w silniku okrętowym.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies