Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wayfinding – czyli o architekturze w systemach informacji

Tytuł:
Wayfinding – czyli o architekturze w systemach informacji
Autorzy:
Skórka, S.
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
wskazywanie drogi
system informacji
nawigowanie
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Odkrywanie drogi (ang. wayfinding) jest pojęciem odnoszącym się do przestrzeni geograficznej (miasta, dworce, biblioteki itp.) oznaczającym akt znajdowania drogi do miejsca przeznaczenia. Ludzie szukający dróg, zadają najczęściej pytania: jak dojść do celu?, gdzie się znajduję? jak wrócić?. Problematyka poszukiwania drogi jest obecna od lat sześćdziesiątych w literaturze głównie z zakresu geografii, architektury i projektowania graficznego. Model wayfinding ma również zastosowanie także w odniesieniu do przemieszczania się w przestrzeniach informacyjnych, zarówno realnych jak i cyfrowych. Synonimem wayfinding w Internecie jest nawigowanie, dzięki czemu można mówić o relacji łączącej wyszukiwanie informacji z architekturą. W przestrzeni cyfrowej, podobnie jak rzeczywistej, odkrywanie drogi do celu związane jest z orientacją przestrzenną, dezorientacją, zrozumieniem oraz kontekstem. Zarówno w świecie realnym, jak i hiperprzestrzeni zachodzą podobne procesy, tj.: podejmowanie decyzji i rozwijanie planu działań, wykonanie działania, przetwarzanie informacji. Artykuł poświęcony będzie omówieniu i porównaniu przykładów narzędzi ułatwiających odkrywanie drogi w systemach informacyjno-wyszukiwawczych, takich jak: OPAC-i, biblioteki cyfrowe, bazy danych. Autor podejmie próbę odpowiedzi na pytanie, czy narzędzia mające ułatwić ludziom odkrywanie dróg w systemach informacyjnych rzeczywiście spełniają swoją funkcję?
Discovering a road (wayfinding) is a concept referring to the geographical space (cities, stations, libraries, etc.) which means an act of finding a path to the destination. People who are looking for roads often ask questions: how to get to the destination? Where is I? how to come back ?. The problem of looking for a way has been present since the sixties in literature mainly in the field of geography, architecture and graphic design. The wayfinding model is also applicable to the movement of information spaces, both real and digital. Synonymous with wayfinding on the Internet is navigating, so you can talk about the relationship between finding information with architecture. In the digital space, just like the real one, discovering the path to the goal is related to spatial orientation, disorientation, understanding and context. Both in the real world and in hyperspace, similar processes take place, ie: decision-making and development of an action plan, performance of activities, and information processing. The article will be devoted to discussing and comparing examples of tools facilitating the discovery of the path in information and search systems, such as: OPAC-i, digital libraries, databases. The author will attempt to answer the question whether the tools to facilitate people discovering roads in information systems actually fulfill their function?

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies