Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cadmium and lead content in the barrier dusts sampled from the noise barriers located near to Poznań (Poland) – a preliminary study

Tytuł:
Cadmium and lead content in the barrier dusts sampled from the noise barriers located near to Poznań (Poland) – a preliminary study
Autorzy:
Karbowska, B.
Sydow, M.
Zembrzuski, W.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
heavy metals
motor traffic
noise barriers
road dust
voltammetry
metale ciężkie
ruch drogowy
ekran akustyczny
pył drogowy
woltamperometria
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
High levels of heavy metals in the environment are dangerous for humans due to possible bioaccumulation of such contaminants by edible plants and herbivores. In this study, total content of cadmium and lead in the barrier dusts sampled from three noise barriers located along E261 expressway in Poland (near Poznań) was determined using flow-injection differentialpulse anodic stripping voltammetry (FIA DP-ASV). The results indicate that total content of the studied metals ranged from 0.09 to 0.6 mg kg-1 (in relation to cadmium) and from 11.873 to 38.193 mg kg-1 (in relation to lead) and depended on the structure of the barriers (i.e. their length) and height of the sampling point. The highest metal contents were detected in samples originated from lower sections (0.0-0.5 m) of the longest noise barrier (1700 m). The results indicate the need for a continuous monitoring of heavy metal contents in the barrier dusts and surrounding agricultural soils.
Wysoki poziom metali ciężkich w środowisku naturalnym jest niebezpieczny dla ludzi ze względu na możliwą bioakumulację tego typu zanieczyszczeń przez rośliny uprawne oraz roślinożerców. W niniejszym artykule, całkowita zawartość kadmu i ołowiu w pyłach drogowych pobranych z trzech ekranów akustycznych zlokalizowanych wzdłuż drogi ekspresowej E-261 (S5) w Polsce (w pobliżu Poznania) została oznaczona metodą woltamperometrii impulsowej różnicowej z zastosowaniem błonkowej elektrody rtęciowej oraz układu przepływowego. Otrzymane rezultaty wskazują, że całkowita zawartość wspomnianych metali znajdowała się w przedziale od 0.09 do 0.6 mg kg-1 (w odniesieniu do kadmu) oraz od 11.873 do 38.193 mg kg-1 (w odniesieniu do ołowiu) i była uzależniona od długości bariery oraz od wysokości punktu poboru próbek. Najwyższą zawartość metali odnotowano w dolnych segmentach ekranów akustycznych (na wysokości od 0.0 do 0.5 m), zwłaszcza w przypadku najdłuższego ekranu akustycznego o długości 1700 m. Otrzymane wyniki wskazują na potrzebę ciągłego monitorowania zawartości metali ciężkich w pyłach drogowych oraz otaczających ich glebach uprawnych.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies