Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kompleksowa ocena nośności ramowego wiaduktu żelbetowego. Uaktualnienie parametrów modelu na podstawie badań eksperymentalnych

Tytuł:
Kompleksowa ocena nośności ramowego wiaduktu żelbetowego. Uaktualnienie parametrów modelu na podstawie badań eksperymentalnych
Autorzy:
Żółtowski, Krzysztof
Kalitowski, Przemysław
Binczyk, Mikołaj
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
most ramowy
wiadukt żelbetowy
parametr modelu
model numeryczny
obciążenie próbne
frame bridge
reinforced concrete viaduct
model parameter
numerical model
test load
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule opisano stosunkowo prostą metodę aktualizacji parametrów modelu na podstawie obciążeń próbnych. Podczas ponownych badań obciążeniowych, przeprowadzonych po 12 latach eksploatacji, stworzono model, którego parametry, w tym wytrzymałość betonu na rozciąganie oraz pozioma sztywność podpór, zostały zaktualizowane na podstawie testów odbiorczych. Przeprowadzono analizę parametryczną, uwzględniając nieliniowe obliczenia z możliwością zarysowania żelbetu. Zarejestrowano symulowane wartości ugięć całkowitych, sprężystych i trwałych. Na ich podstawie wybrano parametry modelu. Określone parametry zastosowano do projektowania obciążenia próbnego w 2023 roku, które następnie zostało przeprowadzone. Uzyskano dobrą zgodność wyników teoretycznych z eksperymentalnymi na średnim poziomie 90,4% .
The paper describes a relatively simple method for updating model parameters based on acceptance load tests. During repeated load tests conducted after 12 years of operation, a model was created, and its parameters, including concrete tensile strength and horizontal stiffness of the supports, were updated based on acceptance tests. A parametric analysis was performed, considering nonlinear calculations with the possibility of cracking in the reinforced concrete. Simulated values of deflections total, elastic, and permanent were recorded. Based on these, the model parameters were selected. The determined parameters were used in the design of the test load in 2023, and the tests were carried out. A good agreement between theoretical and experimental results was achieved, at an average level of 90.4%.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies