Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Założenia szlaku Rail Intermarium. Koncepcja budowy połączenia kolejowego na pomoście bałtycko-czarnomorskim dla obsługi tranzytu z Turcji i Zakaukazia do Europy Zachodniej i Północnej

Tytuł:
Założenia szlaku Rail Intermarium. Koncepcja budowy połączenia kolejowego na pomoście bałtycko-czarnomorskim dla obsługi tranzytu z Turcji i Zakaukazia do Europy Zachodniej i Północnej
Autorzy:
Finke, Weronika
Kiepura, Jarosław
Seliga, Dariusz
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
połączenia kolejowe
sieć transportowa
rail link
transport network
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono uwarunkowania związane z utworzeniem nowego szlaku kolejowego łączącego porty Trójmiasta z portami czarnomorskimi Ukrainy i Rumunii. Projekt ten ukazano w kontekście procesu zacieśniania współpracy i postępującej integracji państw regionu Środkowo-Wschodniej Europy, którego wyrazem jest Inicjatywa Trójmorza. Podkreślono znaczenie jakie dla nadrobienia cywilizacyjnego dystansu do czołówki europejskiej mają inwestycje w nowoczesne szlaki kolejowe, jakim wyzwaniem jest szybka likwidacja historycznego niedorozwoju sieci komunikacyjnych w relacjach północ-południe dla krajów Trójmorza. Zarazem zaprezentowano szerszy kontekst historyczny kształtowania się i rozwoju szlaków handlowych na pomoście Bałtycko-Czarnomorskim z podkreśleniem konieczności stworzenia warunków do ich odbudowy poprzez realizację szlaku kolejowego, mającego szansę znacząco zmienić wektory handlu wykraczające swoim zasięgiem i skalą poza region Trójmorza. Kluczowym czynnikiem warunkującym realizacje przedstawionej koncepcji jest podjęcie przez Ukrainę decyzji przebudowy swojej infrastruktury kolejowej Ukrainy na standard europejski 1435 mm. W przedstawionej koncepcji poprowadzenia tego szlaku omówiono stan i perspektywy modernizacji odcinków linii, po których proponuje się poprowadzić szlak Rail Intermarium. Omówiono też szeroki zakres korzyści z realizacji zaproponowanej koncepcji. Obok tych ekonomicznych, gospodarczych, podkreślono potencjalne znaczenie szlaku dla kształtowania się architektury bezpieczeństwa regionu, poprzez tworzenie infrastruktury zwiększającej zdolności przewozowe o charakterze militarnym.
The article presents conditions related to the creation of a new railway route connecting the ports of the Tri-city with the Black Sea ports of Ukraine and Romania. The project is presented in the context of the process of tightening cooperation and progressive integration of the countries of Central and Eastern Europe, which is expressed by the Three Seas Initiative. The importance of investing in modern railways to catch up with the rest of Europe was emphasised, as well as the challenge for The Three Seas Initiative countries to quickly eliminate the historical underdevelopment of transport networks in north-south relations. At the same time, the broader historical context of the formation and development of trade routes on the Baltic-Black Sea was presented, emphasising the need to create the conditions for their reconstruction through the realisation of a railway route that has the potential to significantly change trade vectors beyond the Three Seas Initiative region in scope and scale. A key factor in the realisation of the presented concept is Ukraine's decision to rebuild rail infrastructure to the European 1435 mm standard. In the presented concept, the status and prospects for upgrading the sections of line along which the Rail Intermarium route is proposed were discussed. The wide range of benefits of the proposed concept were also discussed. The potential of the route in shaping the security architecture of the region, through the creation of infrastructure to increase military-like transport capacity, was highlighted.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies