Tytuł pozycji:
Zastosowanie niekonwencjonalnych betonów recyklingowych na odpadowych kruszywach ceramicznych do budowy betonowych nawierzchni lotnisk
Intensywny rozwój technik komunikacji wpływa znacząco na rozwój budownictwa komunikacyjnego. Zjawisko to nie omija ruchu powietrznego. Coraz to nowsze, większe jednostki transportu stwarzają większe i niespotykane do tej pory wymagania pasom startowym i lądowiskom. Wymagania te rosną również wraz z nasileniem intensywności ruchu które odbywać się może dzięki nowoczesnym systemom nawigacji i komunikacji. Jak w wielu dziedzinach tak i w tym przypadku nowe wymagania wymuszają zastosowania specjalnie przygotowanych specjalistycznych - nowych materiałów budowlanych. W odniesieniu do nawierzchni lotnisk sytuacja ta odnosi się między innymi do jakości stosowanych betonów przygotowanych specjalnie tak aby zapewniały nośność oraz trwałość konstrukcji narażonej stale na wysokie obciążenia. W artykule niniejszym podjęto rozważania nad możliwością zastosowania w takich miejscach tzw. „green concrete” (zielonych betonów) powstałych na bazie odpadowych niekonwencjonalnych kruszyw. W pracy przeanalizowano cechy betonów na bazie kruszyw ceramicznych oraz możliwości wykorzystania ich specyficznych cech do budowy betonowych nawierzchni lotnisk. Wnioski z przeprowadzonych analiz potwierdzają możliwości użycia odpowiednio przygotowanych betonów na odpadowych kruszywach ceramicznych do rekomendowanego celu.
Intensive development of communication technologies significantly affect the development of construction traffic. This phenomenon is not unknown in the air. Newer, larger transport units offer better and unique so far needs belts start and landing sites. These requirements also increase with increasing the amount of traffic that can be carried out with modern navigation and communication systems. As in many areas so in this case the new requirements necessitate the use of specially prepared specialist - new building materials. In relation to the ground airfields, this situation applies, inter alia, the quality of concrete used specially prepared so as to provide load-bearing capacity and durability is constantly exposed to high loads. In this paper elaborates on the possibility of use in such places so called. "Green concrete" (green concrete) created on the basis of waste unconventional aggregates. The paper analyzed the characteristics of concrete aggregate-based ceramic and possibilities of using their specific features for the construction of concrete airfield pavements. The conclusions of these studies confirm the possibility of using properly prepared concrete to ceramic waste aggregates to the recommended order.