Tytuł pozycji:
Wyzwania wobec edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym
Od Deklaracji Sztokholmskiej z 1972 roku można zaobserwować ciągły rozwój deklaracji i działań na rzecz ochrony środowiska, a później zrównoważonego rozwoju w szkolnictwie wyższym. Deklaracja... nie koncentrowała się na szkolnictwie wyższym, ale w zasadzie 19 stwierdzała konieczność edukacji środowiskowej we wszystkich grupach wiekowych. Początkiem międzynarodowych inicjatyw dotyczących edukacji ekologicznej wydaje się jednak Deklaracja z Tbilisi, uchwalona podczas Międzyrządowej Konferencji w sprawie Edukacji Środowiskowej pod auspicjami UNESCO i UNEP (1977). Omówiono potrzebę edukacji ekologicznej, jej główne cechy i sformułowano wytyczne dla międzynarodowych i krajowych działań, w tym w zakresie szkolnictwa wyższego. W przyjętej na Szczycie Ziemi w Rio Agendzie 21 edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju poświęcony jest rozdział 36 Promowanie nauczania, kształtowania świadomości społecznej i szkolenia w zakresie trwałego i zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, w którym pojawiają się wskazania dotyczące szkolnictwa wyższego.
Together with the development and promulgation of the idea of sustainable development, educational efforts in this area intensify, also on the higher educational level. However, education for sustainable development (ESD) faces numerous challenges, above all stemming from the collision of the specificity of sustainable development (and disputes over the idea) with the existing educational principles and structures on the academic level. Despite the fact that numerous attempts have been undertaken worldwide, the cur-rent educational policy, structures and educational programs are poorly integrated with the ideas, values and processes associated with sustainable development. ESD remains a challenge for dominant politicians, objectives and educational structures. This paper attempts to identify the key problems of implementing education for sustainable development in institutions of higher learning on the basis of a review and analysis as well as the Author's own experience.