Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ utylizacji ciepła odpadowego silnika napędu głównego na wielkość projektowego współczynnika efektywności energetycznej EEDI na przykładzie wybranego kontenerowca

Tytuł:
Wpływ utylizacji ciepła odpadowego silnika napędu głównego na wielkość projektowego współczynnika efektywności energetycznej EEDI na przykładzie wybranego kontenerowca
Autorzy:
Giernalczyk, M.
Lus, M.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
Konwencja MARPOL 73/78
utylizacja ciepła odpadowego
współczynnik efektywności energetycznej EEDI
International Convention for the Prevention of Pollution from Ships MARPOL 73/78
Energy Efficiency Design Index (EEDI)
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na problem emisji do atmosfery przez statki morskie związków toksycznych takich jak m.in. NOx , SOx , cząstki stałe oraz dwutlenek węgla. Wprowadzony w życie 19 maja 2005 roku Załącznik VI Konwencji MARPOL dotyczący zapobieganiu zanieczyszczania powietrza przez statki, wymusił na armatorach stosowanie rozwiązań zmierzających do ograniczenia emisji do atmosfery tych szkodliwych substancji. Jednym z instrumentów pozwalających na realizację tych wytycznych jest wprowadzony obligatoryjnie dla projektowanych i nowobudowanych statków projektowy współczynnik efektywności energetycznej EEDI. W artykule przedstawiono metodę obliczeń tego współczynnika dla siłowni projektowanego kontenerowca w układach z utylizacją i bez utylizacji ciepła odpadowego silnika głównego. Wskazano w ten sposób na istotny wpływ utylizacji na wielkość współczynnika, a w konsekwencji poziom emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
The goal of the paper is to put attention at the problem of emission of toxic compounds e.g. NOx, SOx and CO2 from seagoing ships to environment. The VI Amendment to MARPOL Convention concerning prevention against air pollution by seagoing ships, brought into practice in May 19th 2005, forced ship owners to use means for reduction of environment harmful substances emission to atmosphere. One of tools enabling realisation of above mentioned regulations is compulsory implementation of Energy Efficiency Design Index (EEDI). The paper presents way of its calculation, for propulsion plant of designed container ship, considering systems with and without utilisation of wasted heat from main engine. This way was underlined important influence of heat utilisation at value of the efficiency index, and subsequently level of pollutants emission.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies