Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Historycy nauki w tomach XXXVII i XXXVIII Polskiego Słownika Biograficznego

Tytuł:
Historycy nauki w tomach XXXVII i XXXVIII Polskiego Słownika Biograficznego
Autorzy:
Śródka, A.
Data publikacji:
1999
Słowa kluczowe:
biografia
słowniki
nauka
biographies
dictionaries
science
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
13 października b.r. odbyło się w Krakowie posiedzenie Rady Naukowej Polskiego Słownika Biograficznego, poświęcone sprawom aktualnym Redakcji i wzbogacone referatami naukowymi, omawiającymi wybrane zagadnienia tomów XXXVII i XXXVIII Słownika. Prelegentami byli prof. w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego - dr hab. Zofia Zielińska i dyr. Instytutu Historii Nauki PAN - prof, dr hab. med. Andrzej Środka. Prof. Zielińska poświęciła swoje wystąpienie postaciom XVIII wieku, omawianym w obu tomach, a prof. Śródka - historykom nauki; referat prof. Zielińskiej był bardziej krytyczny, prof. Śródki - bardziej opisowy. Po obu referatach odbyła się przeszło dwugodzinna interesująca dyskusja. Poniżej - referat prof. A. Śródki in extenso.
The article was first presented as a paper delivered the meeting of the Research Board of the Polski Słownik Biograficzny [Polish Biographical Dictionary] in October 1999. The aim of the paper was to analyze the contents of the two last volumes (volume 37 and 38) of the dictionary with regard to the profiles of the historians of science presented in them. Among 802 persons whose biograms appear in the two volumes, 132 (i.e. 16.5 percent) relate to scientists and scholars; of those only 17 persons (i.e. 13.5 per cent) concerned themselves with the history of science; in that number, historians of the medical sciences predominate. The author suggests that this situation is due, on the one hand, to the fact that history of science is not offered as a university specialization, and, on the other, to the lack of interest among history students in the problems of the history of science. The author also points out the need for specialists in particular fields, rather than only qualified historians, to engage in research on the history of science and learning.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies