Tytuł pozycji:
Delimitacja sieci drogowej w aspekcie organizacji i sterowania ruchem
W artykule przedstawiono wybrane charakterystyki ruchu umożliwiające zasadną delimitację obszaru sieci drogowej. Przedmiotowa delimitacja może być wykonywana na potrzeby zarządzania, organizacji i sterowania ruchem drogowym. Przedstawione charakterystyki ruchu otrzymano wykorzystując funkcjonalności zbudowanego modelu mikrosymulacyjnego, odwzorowującego sieć drogową miasta Katowice. Na podstawie zarejestrowanych charakterystyk, zdefiniowano pojęcie pływów obszarowych w sieci drogowej. Termin ten wprowadzono poprzez analogię do terminologii stosowanej w piśmiennictwie anglojęzycznym: „tidal flow” odnoszącym się do pasów ruchu o zmiennych kierunkach. W tym aspekcie stosowany jest również inny termin: „reversible lane” (ang.). Na bazie obserwacji p8ywów obszarowych w sieci drogowej zdefiniowano konsekwentnie kolejne terminy: asocjacji i dysocjacji. Odnoszą się one do chwilowych charakterystyk, wydzielonych podobszarów w ramach sieci drogowej tzw. reżimów przestrzennych (komórek sieci). W artykule zwrócono uwagę również, na inne charakterystyki ruchu, mogące stanowić kryteria dla celów zasadnej delimitacji sieci drogowej, a oparte na klasycznych miarach opisu strumieni i potoków ruchu. Przedstawiono również, w tym kontekście wykresy, dla stosowanych w różnych dziedzinach wiedzy tzw. współczynników wspólności (związki ruchu, ang. common factors). Prowadzone badania w zakresie przedmiotowej problematyki mają szeroki i złożony charakter. Zasadniczym ich celem jest określenie metody umożliwiającej zasadną delimitację sieci drogowej w aspekcie zarz4dzania, organizacji i sterowania ruchem w czasie rzeczywistym.
This paper presents some characteristics of area traffic streams on the road network. The performance was achieved on the basis of microsimulation model functionality of the road network of Katowice city. Based on the characteristics defined as tidal flow in the road network. This term was introduced by analogy with the terminology used in the Anglo-Saxons literature "tidal flow" or “reversible lane”. Based on observation of tidal flow in the road network area defined concepts of association and dissociation of its separate cells. It also presents other selected characteristics based on classical measures of traffic flows: flow, density, queue etc. This article also presents used characteristics in various fields of knowledge named commonality factors.