Tytuł pozycji:
Badania eksperymentalne włóknin filtracyjnych do filtracji powietrza wlotowego silników spalinowych
Przeanalizowano właściwości papierów filtracyjnych oraz włóknin, materiałów najczęściej wykorzystywanych do filtracji powietrza wlotowego silników spalinowych pojazdów mechanicznych. Przedstawiono różne struktury i wynikające z tego właściwości filtracyjne włóknin. Zwrócono uwagę na włókniny wielowarstwowe i gradientowe. Przedstawiono technologię melt-blown produkcji włóknin filtracyjnych, ich parametry oraz możliwości zwiększenia skuteczność filtracji przy ograniczonym wzroście oporów przepływu. Przedstawiono wyniki badań czterech gatunków włóknin filtracyjnych o różnych parametrach struktury. Potwierdzono negatywny wpływ wzrostu prędkości filtracji na osiągane wartości skuteczności filtracji. Wykazano niską przydatność włóknin o niewielkich grubościach ze względu na osiągane wartości skuteczności filtracji. Wskazano na korzystne charakterystyki dwuwarstwowej włókniny AC-301.
Properties of filtration papers and fibers, materials most often used to the filtration of the inlet air of the combustion engines of mechanical vehicles, have been analysed. Different structures and resulting from this proprieties of filtration fibers were presented. The attention was paid to many-layered and gradient fibers. Melt-blown technology of filtration fibers production, their parameters and the possibility of filtration efficiency increase with limited increase of the flow resistant was presented. Results of investigations of four kinds of filtration fibers with the different parameters of the structure are presented. The negative influence of the increase of the filtration rate on the achieved values of the filtration efficiency was confirmed. Small usefulness of thin filtration fibers was showed because of the achieved values of the filtration efficiency. There are pointed advantageous characteristics of two-layered fiber AC-301.