Tytuł pozycji:
Projekt badań wpływu obciążenia poznawczego zadaniami dodatkowymi na prowadzenie pojazdu przez kierowcę
Rozwój technologii informatycznych w pojazdach powoduje możliwość pozyskiwania przez kierowcę informacji z różnych źródeł w pojeździe. Często informacje te nie są jednak związane z prowadzeniem pojazdu, stanowią więc rodzaj rozproszenia względem zadania podstawowego kierowcy, jakim jest prowadzenie pojazdu. Zadania dodatkowe, stanowiące obciążenie dla funkcji poznawczych kierowcy mogą przyjmować formę zadań głosowo-słuchowych: słuchanie radia, rozmowa przez telefon przy użyciu „zestawu głośnomówiącego”, lub wzrokowych: obsługa urządzeń w pojeździe takich jak nawigacja samochodowa. W artykule przedstawiono projekt eksperymentów mających na celu zbadanie zależności pomiędzy wykonywanymi zadaniami dodatkowymi, a jakością prowadzenia pojazdu (zadanie podstawowe) przez kierowcę. Dodatkowo określono planowaną do użycia aparaturę, wielkości mierzone oraz charakterystykę grupy osób badanych.
Due to intensive development and implementation of ICT technologies in vehicles, the driver obtain access to the number of sources of information, which are not necessarily related to the process of driving. Therefore these information and tasks performed to receive them are a kind of distraction for prior driver task which is driving. Secondary tasks induce cognitive workload occurs in two main types: vocal-auditory tasks (i.e. listening to the radio, talking on the phone with hands-free set) and visual tasks (i.e. use of the device in vehicle such as car navigation). The article presents concept of the experiment designed to investigate relationship between secondary task induced cognitive workload on driving (primary task) performance quality. Additionally apparatus, measured parameters and characteristics of the participants for planned experiment are presented.