Tytuł pozycji:
Modernizacja posadowień maszyn i urządzeń okrętowych oraz przemysłowych z zastosowaniem tworzywa chemoutwardzalnego EPY. I. Praktyczne zastosowania tworzywa
W artykule przedstawiono praktyczne aspekty specjalnego tworzywa EPY, a także opartej na jego zastosowaniu technologii. Technika składająca się z materiału i technologii została opracowana i wdrożona do praktyki przemysłowej w znacznej mierze dzięki współpracy firm sektora okrętowego i Politechniki Szczecińskiej (obecnie Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny). Przedstawiono kilka charakterystycznych przemysłowych zastosowań tego materiału z podziałem na dwa zasadnicze obszary: zastosowania w przemyśle okrętowym oraz zastosowania w przemyśle lądowym. Zaakcentowano innowacyjny charakter niektórych z tych aplikacji. Podkreślono istotny dla nich wkład badań i analiz przeprowadzonych w jednostkach badawczych. Spośród zastosowań okrętowych zaprezentowano posadowienie silników okrętowych napędu głównego. Zwrócono uwagę na czynniki stanowiące genezę powstania opisywanej w artykule technologii, w szczególności gwałtowny wzrost mocy napędów głównych, a zatem i wielkości silników okrętowych. Innym przytoczonym przykładem zastosowania technologii posadawiania na tworzywach epoksydowych jest montaż zbiorników LNG/LPG. Zwrócono uwagę na decydujące dla tego typu aplikacji znaczenie przeprowadzonych prób wytrzymałościowych oraz analiz numerycznych. Spośród aplikacji lądowych przytoczono dwa przykłady wyeliminowania problemów eksploatacyjnych dzięki modernizacji posadowienia maszyn polegającej na zastąpienie klasycznych sposobów na posadowienie na podkładkach EPY. Pierwszym z przykładów jest posadowienie dużego wentylatora spalin. Drugi przykład to modernizacja posadowienia motosprężarek do tłoczenia gazu ziemnego. Przestawiono problemy eksploatacyjne i sposoby ich rozwiązania za pomocą kompleksowego posadowienia z zastosowaniem tworzywa EPY. Przytoczono przykłady zaadoptowania technologii posadawiania maszyn z zastosowaniem tworzyw epoksydowych przez producentów tych maszyn.
In the article the practical aspects of special EPY compound and based on its technology have been shown. This technique, consists of material and technology, has been developed and implemented to common industrial practice largely due to cooperation between the shipbuilding sector and Technical University of Szczecin (now West Pomeranian University of Technology). There are presented some typical commercial applications for this material divided into two main areas: applications in shipbuilding and industry. It emphasized the innovative nature some of these applications as well how significant contribution had researches and analysis conducted by scientific research facilities. Among shipbuilding applications there is presented the foundation of marine main engines. It highlighted the impact of factors determining the genesis of the technology described in the article, particularly a sharp rise in power of the main engines and therefore the size of marine engines. Another quoted example of use for the seating on the epoxy compound technology is installation of LNG/ LPG tanks. It was pointed the crucial importance of stress tests conducted and numerical analysis for this type of application. Among industry applications one quoted two examples of modification of seating. Both had eliminated significant exploitation problems of seated in traditional way machinery. First of them its example of seating of a big combustion gas devices, however, second its example for seating for Cooper Bessemer GMVH-12 compressor engine. In this point briefly described exploitation problems and ways of solving them with the help of comprehensive seating with use of EPY material. Examples of adopting the technology for seating of machines using epoxy materials by producers of these machinery were quoted.