Tytuł pozycji:
Preferencje pasażerów dotyczące planowania przystanków kolei aglomeracyjnych w świetle badań ankietowych
Rozwój ośrodków wielkomiejskich pociąga za sobą konieczność wykorzystania kolei jako środka transportu wewnątrz aglomeracji miejskiej. W celu uzyskania wiarygodnego spojrzenia na oczekiwania pasażerów względem nowo powstających i modernizowanych przystanków przeprowadzono badanie ankietowe. Do analizy wyników tego badania wykorzystano metodę AHP w celu wyznaczenia wag poszczególnych badanych kryteriów. Artykuł zawiera szczegóły dotyczące samej ankiety oraz opis metody pozyskiwania wartości wag kryteriów. Rezultaty wskazują zdecydowanie, że kryterium, które ma dla pasażerów najwyższą wagę jest częstość kursowania pociągów, która okazała się dla nich ponad dwukrotnie istotniejsza niż bliskość przystanku czy możliwość przesiadki do innego środka transportu. Ankietowani nie przypisali dużej wagi do wyposażenia przystanku, konieczności ingerencji w istniejącą zabudowę czy też aspekty środowiskowe. Kryterium, które uzyskało nieoczywiste wyniki jest kwestia kosztów inwestycji kolejowej.
Development of metropolitan areas entails a need to use railways as a significant mode of transport within urban agglomerations. In order to obtain a reliable view of passengers’ expectations regarding the newly established and modernized stops, a survey was conducted. The AHP method was used to analyse the results of this study to determine the weights of the individual criteria examined. The article contains details about the survey itself and a description of the method for obtaining the weight values of the criteria. The results clearly indicate that the criterion of the highest importance to passengers is the frequency of trains, which turned out to be more than twice as important to them as the proximity of the stop or the possibility of changing to another mode of transport. The respondents did not attributemuch importance to the equipment of the stop, the need to interfere with the existing development or environmental aspects. The criterion that obtained unclear results is the issue of the costs of the railway investment.