Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

An iterated local search method for determining routes in the transport of raw materials and agri-food processing products

Tytuł:
An iterated local search method for determining routes in the transport of raw materials and agri-food processing products
Autorzy:
Misztal, Wojciech
Data publikacji:
2025
Słowa kluczowe:
transport
optimization
iterated local search
heterogeneous vehicle routing problem
optymalizacja
iteracyjne lokalne przeszukiwanie
problem wyznaczania tras
heterogeniczna flota pojazdów
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
To acquire raw materials and distribute products, agri-food processing companies need to operate at long distances, which is associated with high energy costs and an increased negative impact on the natural environment. Many methods have been developed to reduce energy consumption in transport. One approach that stands out is optimization of transport routes, which provides benefits while incurring hardly any extra costs. In this paper, an attempt was made to modify the ILS-RVND metaheuristic by adjusting its components to the specific character of the problem being solved so that they could yield the expected results with regard to the quality of returned solutions and the time in which they were generated. A group of local search algorithms, Swap (2-1), Cross-exchange (2-1), 3-opt, Or-opt (2) and Displacement, were analyzed. The results of this analysis were used to formulate the final version of the metaheuristic. The efficiency of the algorithm was evaluated using test cases. The solutions generated by the metaheuristic produced considerable improvement in the objective function (70.99% on average) and were obtained within an acceptable time (on average 24.66 CPU seconds).
Pozyskiwanie surowców i dystrybucja produktów wymaga od przedsiębiorstw przetwórstwa rolno-spożywczego pokonywania znacznych odległości, co wiąże się z wysokimi wydatkami energetycznymi oraz zwiększonym negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Opracowano wiele metod mających na celu ograniczenie zużycia energii w transporcie. Jednym z wyróżniających się podejść jest optymalizacja tras przejazdów, która zapewnia znaczne korzyści przy ograniczonych nakładach. W pracy podjęto próbę modyfikacji metaheurystyki ILS-RVND poprzez dostosowanie jej elementów do specyfiki rozpatrywanego problemu w celu osiągnięcia poprawy jakości zwracanych rozwiązań oraz skrócenia czasu ich generowania. Przeanalizowano grupę algorytmów przeszukiwania lokalnego: Swap (2-1), Cross-exchange (2-1), 3-opt, Or-opt (2) oraz Displacement. Wyniki wykorzystano do określenia ostatecznej postaci metaheurystyki. Efektywność algorytmu oceniano przy użyciu przypadków testowych. Rozwiązania generowane przez metaheurystykę przynosiły znaczną poprawę funkcji celu (średnio 70,99%) i były otrzymywane w akceptowalnym czasie (średnio 24,66 sekundy CPU).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies