Tytuł pozycji:
Połączenie terenów miasta i gminy Zielona Góra w świetle problemu rozlewania się miast
Rozwój Zielonej Góry wskazuje, że proces pozyskiwania i sprzedaży gruntów nie jest związany z racjonalną polityką przestrzenną, zorientowaną na stopniową intensyfikację, poprzez np. dogęszczenie lub wzrost intensywności istniejącej struktury urbanistycznej. Rozwój miasta i gminy Zielona Góra wykazuje postępujący proces niekontrolowanej linearnej rozbudowy tzw. urban sprawl. Zjawisko to, mimo że jest w historii miasta obecne, określa niekorzystny rozwój zabudowy wzdłuż istniejących dróg. Dla przebadania skutków tego zjawiska, przeanalizowano poszczególne wskaźniki urbanistyczne przyjęte w dokumentach planistycznych oraz przyjęte kierunki zmian zagospodarowania przestrzennego w aktualnych dokumentach strategicznych obszaru nowego miasta powstałego z połączenia miasta i gminy wiejskiej Zielona Góra. Skutkiem występowania procesu niekontrolowanej linearnej rozbudowy jest nadmierny rozrost struktur urbanistycznych wzdłuż dróg i szlaków komunikacyjnych uniemożliwiający optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury, zwłaszcza usługowej i powstawanie martwych przestrzeni bez obsługi i dostępu komunikacyjnego w tkance miasta.
The development of Zielona Gora shows that the process of acquisition and sale of land is not connected with a rational local spatial policy and for example densification or increase the urban structure intensity. Development of cities and villages Zielona Gora has a progressive process of uncontrolled expansion of the so-called linear urban sprawl. This phenomenon, although is present in the city's history, determines the unfavorable development along existing roads. To study the effect of this phenomenon, analyzed individual indicators adopted urban planning documents and spatial trends in the current strategic documents of the new city area resulting from the merger of the city and the rural commune of Zielona Gora. The result of the uncontrolled process of linear expansion is excessive growth of urban structures along the roads. This situation prevents optimal use of existing infrastructure, especially the service and is connected with creation of dead space without communication access.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.