Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Behaviour of the aeolian sands under true-triaxial conditions

Tytuł:
Behaviour of the aeolian sands under true-triaxial conditions
Autorzy:
Ma, Zhigang
Li, Xuefeng
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
anizotropia
dylatancja
piasek eoliczny
aeolian sand
true triaxial test
deviatoric plane
anisotropy
dilatancy
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
To clarify the stress–strain behaviour, strength on the deviatoric plane, shear band formation, and dilatancy characteristics of aeolian sand under three-dimensional loading conditions, a series of true-triaxial tests with various intermediate principal stress coefficients b ∈ [0.0, 1.0] at constant effective mean principal stress p' were conducted under drained and undrained conditions. The results presented that the variations of the stress–strain, strength, and effective internal friction angle show its significant dependence on the relative magnitude of the intermediate principal stress expressed in terms of the b value. Because a clear penetrating shear band was produced in the prismatic specimen at b = 0.2 and b = 0.4, the stress–strain response exhibits softening, and its peak shear stress and effective internal friction angle are reduced. Besides, shear bands often appear in the hardening regime. Moreover, the dilatancy was the weakest at b = 0.0 and the strongest at b = 0.4, which depended on the stress path in terms of the b value. The peak shear stress on the deviatoric plane decreased in a transverse “S” shape with the b value varying from 0.0 to 1.0, correspondingly, the effective internal friction angle increased first and then decreased. But in the case of increasing p' value, aeolian sand has a unified critical state line and phase transformation line at constant b value.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies