Tytuł pozycji:
Ecolabelling as a Confirmation of the Application of Sustainable Materials in Textiles
The sustainable development idea has been -and still is-the principle activity of those who are aware of the importance of environmental protection. Realisation of this idea takes place, for example, by use of sustainable materials. They have a special meaning most of all in textiles because ecologically-friendly characteristics are usually the first to be mentioned as having a direct impact on the human body, (human-ecology) for example, not causing an allergy, non-carcinogenic, non-toxic etc. One of the forms of giving information about sustainable materials is the use of ecolabelling: making distinctions of products by means of given trade marks (eco-labels), which are an important marketing tool on today’s more and more environmentally aware, boundary-less market. This paper presents popular ecolabels used in different countries all over the world. Examples of the criteria which must be fulfilled to claim that the textile was made from sustainable materials are presented. The requirements given by different institutions which have the right to grant eco-labels are compared. The level of understanding amongst Polish consumers with respect to information about sustainable materials from eco-labels for textiles was surveyed.
Filozofia zrównoważonego rozwoju była i jest podstawą działalności tych, którzy są świadomi znaczenia ochrony środowiska. Realizacja tej idei może się dokonywć np. poprzez stosowanie materiałów “zrównoważonych środowiskowo”. Mają one szczególne znaczenie przede wszystkim w przypadku tekstyliów, ponieważ ich cechy związane z oddziaływaniem na środowisko, są przede wszystkim postrzegane jako charakterystyki mające bezpośredni wpływ na ciało ludzkie np. nie wywołujący alergii, nie kancerogenny, nie toksyczny, itd. Jednym ze sposobów informowania o stosowaniu materiałów “zrównoważonych środowiskowo” jest stosowanie eko-znakowania pozwalającego wyróżnić takie produkty za pomocą specjalnych znaków towarowych jakimi są eko-etykiety, które na współczesnym, coraz bardziej pro-ekologcznie ukierunkowanym rynku bez granic stają się ważnym narzędziem marketingowym.W artykule przedstawiono popularne eko-etykiety stosowane w różnych krajach na świecie. Przedstawiono także przykłady kryteriów jakie muszą być spełnione, by uzyskać potwierdzenie, że wyrób jest wykonany z nieszkodliwych dla rodowiska materiałów. Porównano również przykładowe wymagania ustanawione przez różne instytucje uprawnione do nadawania eko-znaków. Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród polskich konsumentów na temat poziomu rozumienia informacji wynikających z przykładowo wybranych eko-etykiet dla tekstyliów, na temat zastosowanych materiałów zrównoważonych środowiskowo.