Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Assesing the potential of digital terrain models for monitoring additional subsidence of communication embankments in mining areas - a case study

Tytuł:
Assesing the potential of digital terrain models for monitoring additional subsidence of communication embankments in mining areas - a case study
Autorzy:
Kapusta, Łukasz
Sobura, Szymon
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
mining subsidence
digital terrain model
communication embankments
post-mining areas
osiadania górnicze
numeryczny model terenu
nasypy komunikacyjne
tereny poeksploatacyjne
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Today’s technologies make it possible to capture certain phenomena that were very difficult or impossible to observe in terms of classical measurements. One of them is the so-called sinking of embankments. It is common in mining areas. It consists in the additional subsidence of the embankments into the ground, above the value of the lowering of the adjacent area. It takes place primarily in the zone of horizontal tensile deformations. The paper presents the results of comparative DTM (Digital Terrain Model) analyzes from 2001, 2014, 2018 and 2021. Their aim was to assess the usefulness of DTM data for monitoring the additional sinking of the communication embankment on the example of the northern bypass of Bytom. The authors analyzed digital terrain models generated in the process of rasterization of data from ALS (Airborn Laser Scanning).
Dzisiejsze technologie pozwalają wychwycić pewne zjawiska, które w ujęciu pomiarów klasycznych były bardzo trudne lub też niemożliwe do zaobserwowania. Jednym z nich jest zjawisko tzw. tonięcia nasypów. Występuje ono powszechnie na terenach górniczych. Polega na dodatkowym zagłębianiu się budowli w podłoże, ponad wartość obniżenia terenu przyległego. Ma ono miejsce przede wszystkim w strefie poziomych odkształceń rozciągających. W pracy przedstawiono wyniki analiz porównawczych NMT z lat 2001, 2014, 2018 i 2021. Ich celem była ocena przydatności danych z NMT do monitorowania dodatkowego zagłębiania nasypu komunikacyjnego na przykładzie północnej obwodnicy Bytomia. Autorzy poddali analizom numeryczne modele terenu wygenerowane w procesie rasteryzacji danych pochodzących głównie z lotniczego skanowania laserowego ALS.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies