This paper describes Weigh-In-Motion (WIM), based on the technology of measuring the weight of vehicles without the need to stop. WIM technology, thanks to its innovation, is available in the road drive, thanks to the pre-occurrence safety that is available on the device connected to the axle and equipped with the weight of the vehicles. The article discusses the use of SWOT/TOWS analysis as a strategic tool that allows you to detect and identify key strengths, weaknesses, threats, and threats related to the implementation and existing WIM systems. The study showed that SWOT analysis allows to check the internal and external factors affecting WIM systems, such as the performance of the technology, the cost of use, as well as the risk of effects with threat protection. From the TOWS analysis, which consists in developing a strategy, on the results of the SWOT analysis, it contains detailed elements of systems and management of WIM systems. The article includes various operational strategies, scenarios for the use of technology and practical analyses that support decision-makers and managers responsible for road transport management. By developing usage scenarios and analyzing the effects of using WIM systems, the article provides tools that can help with long-term benefits, distribution, and support with the use of this technology. It is shown how the application was applied from the TOWS matrix, it is possible to perform management actions to the current needs and technical infrastructure, minimizing the risk of effects with the use of roads and traffic safety. The summary contained in the article concerns decision-makers, traffic engineers and managers responsible for infrastructure development, contains the basic source of knowledge about weighing systems in motion in the context of management, infrastructure protection and implementation.
W artykule opisano ważenie pojazdów w ruchu (WIM - Weigh-In-Motion), opartą na technologii pomiaru masy pojazdów bez konieczności ich zatrzymywania. Technologia WIM, dzięki swojej innowacyjności, jest dostępna w napędzie drogowym, dzięki bezpieczeństwu przed wystąpieniem, które jest dostępne na urządzeniu podłączonym do osi oraz wyposażonym w masę pojazdów. W artykule omówiono zastosowanie analizy SWOT/TOWS jako narzędzie strategicznego, które pozwala na wykrycie i zidentyfikowanie kluczowych mocnych i słabych stron, zagrożeń oraz zagrożeń związanych z implementacją i istniejącymi systemami WIM. Badanie wykazało, że analiza SWOT pozwala na sprawdzenie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na systemy WIM, takie jak wydajność technologii, koszty stosowania, a także ryzyko wystąpienia skutków z ochroną przed zagrożeniami. Z analizy TOWS, która polega na opracowaniu strategii, na wynikach analizy SWOT, zawiera szczegółowe elementy systemów izarządzania systemami WIM. W artykule znajdują się strategie operacyjne, scenariusze wykorzystania technologii oraz analizy praktyczne, które mają wsparcie dla decydentów i menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie transportem drogowym. Dzięki opracowaniu scenariuszy wykorzystania oraz analizie skutków użycia systemów WIM, artykuł udostępnia narzędzia, które mogą pomóc w długoterminowych korzyściach, dystrybucji oraz być obsługiwanych z zastosowaniem tej technologii. Pokazano, jak zastosowanie zastosowano z macierzy TOWS, możliwe jest wykonanie działań zarządczych do aktualnych potrzeb i infrastruktury technicznej, minimalizujących ryzyko wystąpienia skutków z wykorzystaniem dróg i bezpieczeństwa ruchu. Podsumowanie zawarte w artykule dotyczy decydentów, inżynierów ruchu oraz menedżerów odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury, zawiera podstawowe źródło wiedzy na temat systemów ważących w ruchu w kontekście zarządzania, ochrony infrastruktury i wdrożenia.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).