Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Application of the sticky notes method for specifying RAMS

One of the fundamentals of the safety management process for specifying RAMS is hazard identification. The regulations defining RAMS requirements allow flexibility in the choice of methods for applying a systematic RAMS management process, including system safety assessments. In practice, however, it turns out that designers are usually limited to tried-and-true, popular and codified methods in the form of, among others, the brainstorming method (for hazard identification) or the FMEA method (for risk analysis). Companies rarely look for other opportunities for alternative approaches to the safety assessment which is usually due to time constraints, competency limitations and fear of change, which, however, can many times produce more effective results despite the original greater effort. A popular tool used in everyday life for remembering relevant facts are characteristic sticky notes stuck in visible places. Their intuitive use provided the inspiration for the sticky notes heuristic method. In view of the provisions referred to above, which do not impose specific methods to apply a systematic process of RAMS management, the article will present the possibilities of the sticky notes method for the purpose of identifying risks. The formulated purpose of the article, therefore, is to develop and demonstrate how to use the sticky notes method to identify risks in RAMS specification processes. The study is presented using the example of rail vehicle systems in the form of pneumatic boards
Jednym z fundamentów procesu zarządzania bezpieczeństwem na potrzeby specyfikowania RAMS jest identyfikacja zagrożeń. Regulacje prawne definiujące wymagania RAMS dopuszczają swobodę w doborze metod stosowania systematycznego procesu zarządzania RAMS, z oceną bezpieczeństwa systemu włącznie. W praktyce okazuje się jednak, że projektanci ograniczając się zwykle do sprawdzonych, popularnych i skodyfikowanych metod w postaci m.in. metody burzy mózgów (na potrzeby identyfikacji zagrożeń) lub metodę FMEA (w celu analizy ryzyka). Przedsiębiorcy rzadko poszukują innych możliwości alternatywnego podejścia do szeroko pojętej oceny bezpieczeństwa co zwykle wynika z ograniczeń czasowych, kompetencyjnych oraz obawy przed zmianami, które jednak wielokrotnie mogą dawać bardziej efektywne wyniki pomimo początkowego większego nakładu pracy. Popularnym wykorzystywanym w życiu codziennym narzędziem do zapamiętywania istotnych faktów są przyklejane w widocznych miejscach charakterystyczne kartki samoprzylepne. Ich intuicyjne stosowanie stanowiło inspirację do powstania metody heurystycznej sitcky notes. W obliczu przywołanych powyżej zapisów, nie narzucających konkretnych metod do stosowania systematycznego procesu zarządzania RAMS, w artykule zaprezentowane zostaną możliwości metody sticky notes na potrzeby identyfikacji zagrożeń. Sformułowanym celem artykułu jest zatem opracowanie i przedstawienie sposobu wykorzystania metody sticky notes do identyfikacji zagrożeń w procesach specyfikowania RAMS. Opracowanie przedstawiono na przykładzie systemów pojazdów szynowych w postaci tablic pneumatycznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies