Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza profili WWA w cząstkach stałych (PM) emitowanych przy zastosowaniu paliw z biokomponentami

Tytuł:
Analiza profili WWA w cząstkach stałych (PM) emitowanych przy zastosowaniu paliw z biokomponentami
Autorzy:
Mazur-Badura, X.
Krasodomski, W.
Data publikacji:
2010
Słowa kluczowe:
oleje napędowe
biokomponent
biofuels
biocomponent
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono badania wpływu warunków pracy silnika i obecności w oleju napędowym biokomponentów (FAME) wprowadzanych na różnych poziomach stężeń na zawartość WWA w PM. Silnik badawczy FORD 2.Oi 16V Duratorq TDCi spełniał normy emisji EURO IV. Do pomiaru wielkości emisji cząstek stałych prowadzonych zgodnie z procedurą ISO 8178-1 zastosowano mini tunel firmy AVL typu Smart Sampler SPC 472, pomiary prowadzono w dwóch warunkach pracy silnika: fazie I (20 Nm: 3800 obr./min) i fazie II (120 Nm, 1000 obr./min). Do zasilania silnika używano konwencjonalnego oleju napędowego oraz dwóch biopaliw składających się z konwencjonalnego oleju napędowego z dodatkiem 10% (V/V) i 20% (V/V) FAME. Analiza WWA w PM obejmowała: ekstrakcję PM, oczyszczanie ekstraktu, zatężanie go i oznaczenie WWA techniką GC/MS. Oznaczone stężenia WWA w PM w fazie I były wyższe niż w fazie II. Zaobserwowano także tendencje do spadku zawartości cięższych WWA w PM, w tym benzo[a]pirenu, w fazie II. Wprowadzenie do paliwa estrów metylowych kwasów tłuszczowych obniża ilość WWA, przy czym wyraźniej jest to widoczne dla węglowodorów o mniejszej liczbie atomów węgla, których ilość w próbkach PM jest wyższa.
This paper concerns about influence of engine drive condition and biofuels on emission of PAHs in PM. The engine test bed was consisted of FORD 2.Oi 16V Duratorq TDCi fulfilled the EURO IV norm emission and mini tunnel AVL Smart Sampler SPC 472. Emission of PM were investigated during standardized cycles over ISO 8178, the engine was operated in Mode I (20 Nm: 3800 rpm) and Mode II (120 Nm, 1000 rpm). Fuel compositions were varied from standard, commercial Diesel fuel to FAME blends of 10 and 20%. Sample of the exhaust was passed through a standardized filters capturing particle-bound PAHs which was extracted and determined by high-resolution gas chromatograph coupled with a mass spectrometer detector. The PAH profiles of PM were determined. Results show that FAME reduce the emission of PM and PAHs. The concentration of PAHs in PM was higher in Mode I, especially the concentration of high molecular weight PAHs increases.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies