Tytuł pozycji:
Wpływ złożoności sytuacji i stopnia zagrożenia na sposób reagowania kierowców
W pracy przedstawiono wpływ dwóch czynników charakteryzujących sytuację wypadkową na uzyskiwane wartości czasów reakcji kierowców (przy hamowaniu i skręcie). Wykorzystano do tego celu wyniki badań 100 kierowców (w trzech scenariuszach), przeprowadzonych na torze samochodowym. Wykazano, że bardzo istotnymi czynnikami, mającymi wpływ na otrzymywane wartości czasu reakcji są: stopień złożoności sytuacji wypadkowej (rodzaj przyjętego do badań scenariusza wypadkowego) oraz stopień zagrożenia wypadkowego, którego dobrą miarą jest czas do kolizji (TTC). Pokazano w ten sposób, że rzeczoznawcy prowadząc rekonstrukcję wypadku drogowego powinni uwzględniać oba powyższe czynniki przy doborze wartości czasu reakcji.
This paper presents the influence of two factors which characterize the accident situation, on obtained values of drivers reaction times (during braking and turn). Used for this purpose results of 100 drivers (in three scenarios) carried out on a car track. It has been shown that very significant factors affecting on the obtained reaction time values are: the complexity of the accident situation (a type approved for testing accident scenario) and the level of accident threat, for which a good measure is the time to collision (TTC). Shown in such a way that the expert leading accident reconstruction should take into account both of these factors in the selection of reaction time value.