Tytuł pozycji:
Doświadczalne wyznaczanie stałych inżynierskich kompozytów warstwowych
W artykule przedstawiono sposób wyznaczania stałych inżynierskich ( ) kompozytu warstwowego wzmocnionego tkaniną z włókien węglowych polegający na porównaniu ugięć zmierzonych i obliczonych w wyniku analizy MES. Porównanie przeprowadzono na przykładzie dźwigara tylnego statecznika poziomego samolotu Orka. Modele geometryczne dźwigara nieobciążonego i pod obciążeniem wyznaczono z pomocą skanera optycznego. Wartości liczbowe stałych inżynierskich badanego kompozytu obliczono rozwiązując zadanie optymalizacji polegające na minimalizacji sumy kwadratów odchyleń ugięć zmierzonych i obliczonych.
The article presents the method of outlining mechanical properties (E, G, v) of a carbon-fiber reinforced laminar composite. This method uses comparison of deflection values measured and computed with the use of the Final Elements Method. The comparison was conducted in a case of the rear beam of a horizontal stabilizer in the Orka plane. Geometric models either idle and constrained were determined with the use of optical scanner. Numerical values of mechanical properties of the analyzed composite in turn were determined by applying optimization method to minimize the sum of the square of deviation values measured and computed.