Tytuł pozycji:
Proekologiczne rozwiązania w transporcie lotniczym ze szczególnym uwzględnieniem unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (UE ETS)
W artykule zaprezentowano zagadnienia dotyczące wdrażania innowacyjnych rozwiązań w transporcie lotniczym związanych z ochroną środowiska i realizacją polityki zrównoważonego rozwoju. Zasadniczą częścią opracowania jest dyskusja na temat działań podejmowanych przez producentów taboru, przewoźników i porty lotnicze w tym m.in. w zakresie konstrukcji samolotów, inwestycji ograniczających zużycie nieodnawialnych mediów, wprowadzania opłat infrastrukturalnych od emisji np. hałasu i gazów cieplarnianych, ustanawiania obszarów ograniczonego użytkowania wokół portów lotniczych oraz objęcie transportu lotniczego unijnym systemem handlu emisjami (EU ETS). Szczególnie istotny jest problem ETS, bowiem szacuje się, iż do 2020 r. linie lotnicze poniosą z tego tytułu koszty w wysokości ok. 3 mld EUR rocznie, a ceny biletów na transatlantyckich połączeniach mogą wzrosnąć nawet o 12 %. Celem rozważań będzie m.in. wskazanie na wybrane problemy wynikające z tej problematyki.
The problems concerning the introduction of the innovative solutions in the air transport connected with the environment protection and realization of the policy of sustainable development have been mentioned in this paper. The main part of the article is fullfilled by the discussion on the activities undertaken by the producers of the air fleet, carriers and the airports. It cousiders the constructions of the airplanes, some ecological fees, creating the areas of the restricted use around the airports and participation of the air transport in the Emissions Trade System (EU ETS). It is evalueted that in 2020 the air carriers will have to pay up to 3 blns EUR/years that will rise the prises of tickets on Atlantic destinations to 12 percent up.