Tytuł pozycji:
Influence of hydraulic motor selection on parameters of vehicle with hydraulic-pneumatic drive
The paper presents the results of a road test of a vehicle with Pneumatic-Hudraulic (PH) drive unit. A coasting test was used to determine the resistance of vehicle movement. The resistance force generated by the hydraulic system was determined. The hydraulic fluid flow rate was calculated as a function of speed. The driving torque of the vehicle with PH system with hydraulic fluid and without. The torque loss generated by the PH system was determined. The pressure difference at the hydraulic motor connections and loss of pressure were calculated in order to keep vehicle at constant speed. The necessary energy and system efficiency were calculated as a function of vehicle speed needed for movement with constant speed.
W pracy przedstawiono wyniki badań próby drogowej pojazdu z Pneumatyczno-Hydrauliczną (PH) jednostką napędową. Wykorzystano próbę wybiegu do określenia siły oporów ruchu pojazdu. Określono siłę oporu generowaną przez układ hydrauliczny. Obliczono strumień przepływu cieczy hydraulicznej w funkcji prędkości. Obliczono moment napędowy pojazdu z układem PH z cieczą hydrauliczną i bez. Określono stratę momentu napędowego generowaną przez układ PH. Obliczono wymaganą różnicę ciśnień na króćcach silnika hydraulicznego i stratę ciśnienia podczas poruszania się pojazdu ruchem jednostajnym. Obliczono potrzebną energię w funkcji prędkości pojazdu jak i sprawność układu potrzebną do jazdy ze stałą prędkością.
Opracowanie rekordu w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018).