Tytuł pozycji:
Analiza aktywności i źródeł innowacji w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych i usługowych
Artykuł podejmuje tematykę aktywności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych. Zakres tej analizy obejmuje różne rodzaje i źródła innowacji. Zebrane dane oraz ich usystematyzowanie pozwalają na przeprowadzenie analizy od strony podmiotowej w przekroju sektorowym oraz wielkości przedsiębiorstwa mierzone wielkością zatrudnienia. W zakresie przedmiotowym zakres analizy obejmuje prezentację przedsiębiorstw aktywnych innowacyjnie, rodzaje wdrażanych innowacji oraz źródła informacyjne innowacji. Zasób zebranych danych, dotyczących rodzajów innowacji, umożliwia przedstawienie szerszej analizy w przypadku innowacji procesowych, organizacyjnych i marketingowych w polskich przedsiębiorstwach. Dane dotyczące źródeł informacyjnych i zasobów wiedzy pozwalają na przedstawienie ocen przedsiębiorstw w zakresie istotności danego źródła dla firm. Z zestawu prezentowanych danych i ich analizy wynika, że występuje wzrost aktywności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw, szczególnie w grupie dużych przedsiębiorstw. Zwiększa się odsetek dużych podmiotów, które wdrożyły innowacje procesowe, organizacyjne i marketingowe. Przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu zainteresowane są współpracą w strukturze klastrów.
The main subject of following article are innovation activities in polish production and services companies. The scope of the analysisincludes different types and sources of innovation. Broad sellection of data - collected and structured – provide various types of analysis: cross-sectoral, subjective and based on size of the company measured in terms of employment. The objective analysis includes the presentation of innovation companies as well as types of implemented innovation and sources of information for innovation. Sellection of data allows wider presentation of process, organizational and marketing innovations in Polish context. Data about sources of information and knowledge provide presentation of the enterpise in terms of the relevance of particular sources for particular companies. The main conclusion shows that there is an increasement in the innovation activities of Polish companies, especially in the group of large companies. We can also observe increasement of large companies that engaged process, organizational and marketing innovations and cooperation of companies in stuctures known as business clusters.