Tytuł pozycji:
Własności przekładni bezstopniowej CVT i jej wpływ na zużycie paliwa
Ostatnio wśród automatycznych skrzyń biegów za jedne z najnowocześniejszych uchodzą bezstopniowe przekładnie CVT (Continuosly Variable Transmission) z paskiem klinowym Transmatic, powstałe w kooperacji specjalistów holenderskiej firmy Van Doorne i konstruktorów takich firm, jak: Ford, Fiat, Volvo, Audi, ZF, Nissan [1-11]. Przekładnie te cechuje nieskończona ilość przełożeń, w miejsce kilku w układzie konwencjonalnym, umożliwiając przy tym operowanie optymalnymi zakresami pracy silnika uwzględniającymi: ekonomię, ekologię i dynamikę. Przekładnie bezstopniowe CVT pojawiły się jako technologia poprawiająca sprawność pozyskiwania energii z paliwa w pojazdach, idąca naprzeciw przepisom, uchwalonym m.in. przez władze Stanów Zjednoczonych, a dotyczącym: zużycia paliwa i toksyczności spalin.