Tytuł pozycji:
Flexible model of intermodal transport system
As regards the development of intermodal transport systems, a key role is played by close or immediate access to technical infrastructure supporting this form of freight transport. Still, the Polish transport networks have low density and spatial distribution of access points to intermodal transport. An important issue is the first or the last mile, determined by the location of the nearest transhipment point. Necessary technical infrastructure is the main constraint. The article attempts to answer a question about more flexible than previously development of the intermodal transport system. Solution suggested by the authors is a concept of virtualized points providing access to the intermodal transport network using technologies currently available on the market. According to the authors, virtualizing is the key to successful development of intermodal transport.
W zakresie rozwoju systemów transportu intermodalnego kluczową rolę pełni bliski bądź bezpośredni dostęp do infrastruktury technicznej tej formy organizacji przewozów towarów. Nadal w Polsce tym zakresie obserwowane są w sieciach transportowych niskie wartości wskaźników gęstości i rozmieszczenia przestrzennego punktów dostępu do transportu intermodalnego. Ważnym aspektem jest tu problem tzw. ostatniej bądź pierwszej mili, determinowany lokalizacją najbliższego punktu przeładunkowego. Ograniczeniem jest w tym zakresie głównie infrastruktura techniczna niezbędna do realizacji przewozów tego typu. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy możliwe jest bardziej elastyczne, niż dotychczas, kształtowanie systemu transportu intermodalnego. Propozycją autorów w tym zakresie jest koncepcja wirtualizacji punktów dostępu do sieci transportu intermodalnego z wykorzystaniem dostępnych już obecnie na rynku technologii. Zdaniem autorów, wirtualizacja jest kluczem do sukcesu transportu intermodalnego.