Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Informatyka i edukacja informatyczna w opinii uczniów szkół średnich – ocena jakości i metod przekazu wiedzy. Województwo dolnośląskie

Tytuł:
Informatyka i edukacja informatyczna w opinii uczniów szkół średnich – ocena jakości i metod przekazu wiedzy. Województwo dolnośląskie
Autorzy:
Wiśniewska-Paź, Barbara
Trojanowski, Paweł
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
informatyka
nauczanie
kompetencje informatyczne
treści programowe
computer science
teaching
IT competences
curriculum content
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przyjęto założenie, że ocena sposobu i jakości nauczania informatyki w szkołach podstawowych, formułowana przez najbardziej zainteresowanych tą jakością (czyli uczniów odbywających lekcje informatyki) ma, oprócz analizy danych statystycznych opisujących infrastrukturę komputerową i edukacyjną, znaczenie kluczowe dla oceny kompetencji informatycznych, z jakimi uczniowie opuszczają szkołę podstawową. Ocena ta, nawet jeśli subiektywna, oparta na opiniach, a nie testach kompetencji zderzonych z ocenami wystawianymi przez nauczycieli, to powinna być jedną z podstaw do zaprojektowania reformy nauczania informatyki w szkołach podstawowych, nie tyle w zakresie treści programowych, ile raczej w sferze praktyki edukacyjnej. Artykuł przedstawia wyniki badania opinii na ten temat wśród uczniów dolnośląskich szkół ponadpodstawowych. Badani uczniowie mieli możliwość wyrażenia swoich opinii i ocen o takich kwestiach, jak: informatyka jako dyscyplina praktyczna, struktura programu nauczania i proces jego realizacji, ocena jakości lekcji informatyki w wymiarach treściowych i w zakresie zaplecza samego procesu nauczania (sprzęt, metody przekazu wiedzy i kadra dydaktyczna).
The article assumes that the assessment of the method and quality of teaching computer science in primary schools, formulated by those most interested in this quality (i.e. students taking computer science lessons), has, apart from the analysis of statistical data describing the computer and educational infrastructure, key importance for the assessment of competences with which students leave primary school. This assessment, even if subjective, based on opinions and not tests of competences juxtaposed with grades issued by teachers, should be the basis for designing a reform of teaching computer science in primary schools, not so much in terms of curriculum content, but rather in the sphere of educational practice. The article reports the results of an opinion poll conducted on this subject among secondary school students. The surveyed students had the opportunity to express their opinions and assessments on such matters as: computer science as a practical discipline, the structure of the curriculum and the process of its implementation, evaluation of the quality of computer science lessons in terms of content and the background of the teaching process itself (equipment and teachers).
1) Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).
2) W artykule błędny numer ORCID autorki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies