Tytuł pozycji:
Wpływ parametrów technologii spajania tarciowego na właściwości mechaniczne połączeń stopu 7020
W artykule przestawiono wyniki badań połączeń spajanych tarciowo okrętowego stopu 7020 w zakresie właściwości mechanicznych. Porównano wyniki tych badań dla połączeń tarciowych wykonanych technologią różniące się prędkością obrotową trzpienia. Zbyt wysoka prędkość obrotowa trzpienia spajającego powoduje nieciągłości materiałowe połączenia tarciowego w strefie zgrzeiny przez co materiał pęka w tej strefie a jego właściwości mechaniczne są niższe o 30% od prawidłowo wykonanego połączenia tarciowego.
The paper presents the results of investigation on mechanical properties of friction stir welded joints of 7020 alloy intended for shipbuilding. The results have been compared for different rotation speed of the mandrel during friction stir welding. Too high rotation speed of the mandrel results in material discontinuities within the joint. This causes the material to crack in these places and its mechanical properties are deteriorated by 30% as compared to correctly accomplished joint.