Tytuł pozycji:
Strategie i modernizacje technologii oraz ich ocena metodą ekonomicznej wartości dodanej
Technologie są jednym z podstawowych wymiarów konkurencyjnych przedsiębiorstw. Wpływają one znacząco na koszty i jakość produktów. Technologię można określić trzema elementami: stosowanymi środkami technicznymi, procedurą działania oraz organizacją działań. Służy ona do przygotowania i realizacji procesu wytworzenia określonego produktu. Procesy technologiczne składają się na proces produkcyjny i dzielą się z kolei na operacje i czynności. Proces produkcyjny realizuje się zazwyczaj za pomocą wielu technologii głównych i pomocniczych. Przedsiębiorstwa dla osiągnięcia przewagi lub odpowiedniej pozycji konkurencyjnej muszą określić odpowiednią strategię technologiczną. Wśród opcji strategicznych wyróżnia się pozycję prekursora, lidera, naśladowcy i outsidera. Przy wyborze strategii przedsiębiorstwo bazuje na własnych zasobach lub transferze technologii. Ważne znaczenie dla osiągnięcia odpowiedniej pozycji strategicznej ma modernizacja technologii. Opłacalność tego procesu określić można za pomocą kryterium wartości dodanej.
Technologies are one of the basic measures of company’s’ competitiveness. They have the substantial impact on costs and products quality. Technology may be defined by three elements: technical means used, operating procedure and activity planning. It is used for preparing and accomplishment of the production process of a given product. Technological processes form the production process and in turn are divided into operations and actions. Production process is usually implemented using many major and auxiliary technologies. Companies, in order to achieve the competitive edge or suitable position, must define the appropriate technological strategy. Among the strategic options are: position of precursor, leader, follower and outsider. While choosing the strategy, the company base on own resources or technology transfer. The technology modernization has the great importance in achieving the appropriate strategic position. Profitability of this process may be defined using the added value criterion.