Tytuł pozycji:
Próba określenia przepustowości relacji podporządkowanych w sytuacji zatłoczenia na jezdni głównej
W artykule przedstawiono autorską metodę określenia przepustowości relacji podporządkowanych na skrzyżowaniu bez sygnalizacji, dołączających się na jezdni głównej do kolejki pojazdów spowodowanej działaniem sygnalizacji świetlnej na kolejnym skrzyżowaniu. Zaproponowany sposób obliczenia przepustowości tych relacji składa się z czterech etapów. Na początku obliczono długość pasa zwalnianą przez pojazdy opuszczające skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. W drugim etapie określono przepustowość relacji prawoskrętnej dołączającej się do kolejki pojazdów. W kolejnym kroku obliczono przepustowość relacji lewoskrętnej dołączającej się do kolejki pojazdów. Ostatni etap to obliczenie czasu blokowania skrzyżowania przez pojazdy poruszające się w kolejce.
The article presents the author’s own method of determination of capacity of movements from minor entries at an unsignalized intersection, when turning vehicles join the queue of vehicles on the main street, generated due to the influence of an adjacent signalized intersection. The proposed method of capacity calculation consists of four steps. First, the length of lane vacated by the vehicles leaving the signalized intersection was calculated. Second step consisted in determination of capacity of the right-turn movement joining the queue.In the following step, capacity of the left-turn movement joining the queue was calculated. The last step consisted in calculation of the time in which the intersection is blocked by vehicles moving ahead in the queue.