Tytuł pozycji:
Kształtowanie chropowatości i struktury technologicznej warstwy wierzchniej zębów walcowych kół zębatych
W pracy przedstawiono wyniki badań chropowatości zębów walcowych kół zębatych oraz charakterystykę technologicznej warstwy wierzchniej dla zębów walcowych kół zębatych poddanych szlifowaniu. Badaniu poddano koła zębate o zębach prostych, modułach m = 2-6 mm, szerokości wieńca b = 26–94 mm, liczbie zębów z = 12-48 wykonanych ze stali 40H, 45H, 12H2N4A i 20H2N4A o twardości 30–60 HRC. Do szlifowania zastosowano ściernicę T1Q o następujących parametrach: D = 350 mm, H = 25 mm, δ = 140°, rodzaj ziarna 99A, wielkość ziarna 60–80, twardość H, struktura 5, spoiwo V. Uzyskane wyniki badań wykazały zależność wysokości chropowatości powierzchni od parametrów szlifowania i twardości warstwy wierzchniej, zaś mikrostruktura warstwy wierzchniej wykazała istotną rolę wpływów cieplnych poprzez zmiany aż do pojawienia się tzw. białej warstwy.
The paper presents the results of the research on the roughness of the toothed cog wheels and the technological characteristics of the surface layer for toothed cylindrical gear wheels. The toothed teeth with straight teeth, the modules m = 2-6 mm, the bore width b = 26-94 mm, teeth number z = 12-48 made of 40H, 45H, 12H2N4A and 20H2N4A steel with a hardness of 30-60 HRC. For grinding, the T1Q grinding wheel has the following parameters: D = 350 mm, H = 25 mm, δ = 140°, grains 99A, grain size 60–80, hardness H, structure 5, bonding V. The results showed that the surface roughness from the sanding and hardness parameters of the top layer, the microstructure of the surface layer has shown the important role of thermal effects through changes until the so-called white layer appears.